Per què el meu vídeo es veu d’aquest color? 1


A vegades el vídeo que hem gravat amb el mòbil pren un color no desitjat. Pot ser que des d’un principi ja es vegi amb una tonalitat de color ataronjada, verdosa o blavosa; També pot passar que a mig gravar la imatge canvii i prengui una d’aquestes tonalitats no desitjades.

Això és degut a la temperatura del color. Què és la temperatura de color? Doncs resulta que cada tipus de font lluminosa (el sol, les bombetes, els fluorescents, el cel ennuvolat, etc.) té una temperatura diferent, una tonalitat de color diferent, i els sensors de les càmeres no saben decidir per sí sols si el color que perceben és el que volem o no.

El sistema que s’utilitza per “explicar” a la càmera quin és el color que volem per la nostra escena és el balanç de blancs. Aquest procés consisteix en “pactar” amb la càmera què és blanc i què no ho és. L’ull humà és un òrgan fantàstic que compleix moltes funcions que les càmeres no poder realitzar sense instruccions externes. Decidir què és blanc i què és, per exemple, salmó clar és una d’aquestes coses que el nostre ull fa de manera automàtica i que les càmeres dels mòbils necessiten ajuda per poder decidir.

La càmera del mòbil, per defecte, fa una lectura automàtica de la temperatura de color de l’escena. Detecta quina és la temperatura (tonalitat de color) dominant en la llum i ho compensa fent que el blanc es vegi blanc i no, per exemple, blau cel clar. Fixa’t en els controls de l’aplicació que estiguis utilitzant, de ben segur que veuràs un logo com aquest:

AWB

AWB vol dir “Automàtic White Balance”, Balanç de Blancs Automàtic.

 

Ara et deus estar preguntant, si la càmera té un sistema automàtic per què tanta xerrameca i enrenou? Doncs perquè a vegades la càmera no fa una lectura correcta de l’escena. Aquest “error” de lectura es pot deure a moltes raons: Un error de l’aplicació, que hi hagi diferents temperatures dins la mateixa escena (típic de gravar a l’interior: Tenir llum de bombeta però que entri llum de dia per una finestra) o que durant la gravació canvii la tonalitat de l’escena (això sol passar quan, per exemple, estem gravant a l’exterior i, mentre seguim gravant, entrem a un lloc on hi ha llum, per exemple, fluorescent).

Per assegurar-se que el mòbil grava la tonalitat de color que volem, les aplicacions porten una sèrie de programes predefinits (“presets”) que podem escollir abans de posar-nos a gravar i “bloquejar”, així, la tonalitat desitjada. Els predefinits més corrents són:

Bombeta

Llum bombeta (entorn taronjós)

 

Fluorescent

Llum fluorescent (entorn verdós)

 

Dia

Llum dia (llum “blanca”)

 

Nuvol

Llum dia núvol (entorn blavós)

 

Ombra

Llum ombra (entorn molt blavós)

 

Tècnicament, la temperatura de color es mesura amb graus Kelvin. Cada un d’aquests programes predefinits respon a una temperatura en graus Kelvin concreta. La qüestió és que no tots els sensors són iguals, ni tots els programes predefinits representen la mateixa temperatura amb els mateixos graus Kelvin. La llum dia, per exemple, podeu trobar que en alguns llocs la valoren en 5200 graus Kelvin i a d’altres a 5500K (graus Kelvin). El mateix pot passar amb la resta de programes.

Per superar aquest desajustament i acabar d’afinar la temperatura de color, les aplicacions (que valen la pena) tenen el predefinit “Balanç de blancs manual”. Aquest programa ens permet dir-li manualment al mòbil “què volem que sigui el blanc” de la nostra escena.

BalancBlancs

Balanç de blancs manual

 

Per fer el balanç de blancs o “fer blancs” com diuen els càmeres professionals, hem d’enquadrar la imatge a una superfície completament blanca just allà on volem gravar i deixar pitjat el botó de balanç de blancs automàtic fins que deixi de fer pampallugues. El millor sistema sol ser fer-ho amb un full blanc. És a dir, algú aguanta un full en blanc davant la càmera mentre el que grava fa el balanç.

És important que la superfície blanca ocupi tot l’enquadrament i que al fer el balanç de blancs manual estiguem exactament on gravarem. Si fem el balanç de blancs al costat de la finestra i després gravem al mig de la sala ens trobarem que no tindrem la tonalitat desitjada.

Així doncs, quan us feu o us facin les següents preguntes, ara ja sabreu què contestar:

Per què el meu vídeo es veu taronjós?

Es veu taronjós perquè el el balanç de blancs automàtic no funciona; Perquè tens un programa de llum freda posat (nuvol, ombra o llum dia) al mòbil i estàs gravant en un lloc on hi ha llum “bombeta”; Perquè has fet el balanç de blancs en un lloc on la llum era diferent.

Per què el meu vídeo es veu blavós?

Es veu blavós perquè el el balanç de blancs automàtic no funciona; Perquè tens un programa de llum calenta (bombeta o llum dia) al mòbil i estàs gravant en un lloc on hi ha llum “freda”; Perquè has fet el balanç de blancs en un lloc on la llum era diferent.

Per què el meu vídeo es veu verdós?

Es veu verdós perquè el el balanç de blancs automàtic no funciona; Perquè tens un programa de llum freda calenta (bombeta o llum dia) al mòbil i estàs gravant en un lloc on hi ha llum “freda”; Perquè has fet el balanç de blancs en un lloc on la llum era diferent.

Per acabar, un petit aclariment:

Llum freda i Llum calenta

Dividim les temperatures de color en dues grans famílies: La llum freda i la llum calenta. Si partim del fet que la llum dia (la temperatura de color que ens dóna la llum del sol) és la llum neutra, ens trobem que la llum bombeta és llum calenta i que la llum ombra i núvol són fredes. Si estem parlant de llum núvol, direm que la llum dia és més calenta que la llum núvol. Si, per contra, estem parlant de llum núvol podrem dir que la llum ombra és més freda.

CompartirTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someone